Ve Vojenském újezdu Hradiště v minulých dnech proběhlo důležité cvičení Tasmanian Lizard II, jehož hlavním cvičícím byl 73. tankový prapor. Výcvik zaměřený na simulaci moderních bojových situací tentokrát rozšířili i žáci 4. ročníku, kteří měli jedinečnou příležitost zapojit se do cvičení po boku profesionálních vojáků.
Cvičení navštívil také vrchní praporčík Armády České republiky, který si udělal čas, aby se osobně přesvědčil o výkonech mladých kadetů. Na své sociální sítě později napsal:
„Ve středu jsem zajel na Doupov kouknout na výcvik a pobavit se našimi čtvrťáky z VSŠ a VOŠ MO v Moravské Třebové. Jsem nadšený a opět mi to upřímně vlilo krev do žil. Za prvé mě baví fakt, že 95 % kluků i holek pokračuje dál v Armádě České republiky, ať už na UNOBu nebo na útvarech. A za druhé, byli to prostě fajn mladý lidi. Díky za váš přístup, za vaši energii a hlavně za to, že chcete sloužit naší zemi.”
Zapojení žáků do cvičení Tasmanian Lizard II bylo skvělou ukázkou propojení teorie s praxí a důkazem jejich odhodlání obstát v náročných podmínkách. Být součástí takového výcviku umožnilo žákům nejen porozumět reálným postupům a činnostem vojenských jednotek, ale také se připravit na budoucí profesní výzvy
Podplukovník Tomáš Suchý, velitel 73. tankového praporu, zdůraznil důležitost spolupráce s vojenskými školami: „Výcvik, kterého se studenti vojenské střední školy účastnili, byl cennou zkušeností. Naučili se fungovat v týmu, čelit reálným situacím a porozumět, jak armáda pracuje v terénu. To, že studenti mohli už nyní trénovat po boku zkušených vojáků, je velkým přínosem pro jejich další profesní růst.”
Hlasy studentů: nadšení i tvrdá realita výcviku
Jak sami studenti vnímali svou účast na výcviku? Jejich dojmy ukazují, že výcvik byl pro ně nejen výzvou, ale i cennou zkušeností.
Jan K., student čtvrtého ročníku, popsal svou zkušenost: „Bylo to náročné, hlavně noční přesuny v terénu, kdy jsme museli rychle reagovat na změny situace. Ale právě tohle nás naučilo fungovat jako tým. Vím, že se nám tahle zkušenost bude hodit, ať už půjdu na Univerzitu obrany, nebo přímo k útvarům.”
Jeho spolužačka Natálie S. dodala: „Měla jsem trochu obavy z toho, jak se zapojíme do práce s profesionálními vojáky, ale byli skvělí. Hodně nám vysvětlovali, ukazovali nám různé postupy a hlavně nás podporovali. Cítím se teď sebevědomější a vím, že tahle cesta byla pro mě ta pravá.”
Josef J., další účastník cvičení, ocenil i atmosféru: „Byla to tvrdá dřina, ale zároveň skvělý zážitek. Nejlepší bylo, když jsme pozorovali práci tankistů – to bylo prostě neskutečné vidět naživo. A když se k nám přijel podívat vrchní praporčík, bylo vidět, že mu na nás opravdu záleží.”
Příprava na budoucnost v armádě
Účast na cvičení Tasmanian Lizard II byla pro naše žáky dalším důležitým krokem k jejich profesnímu cíli – stát se platnou součástí ozbrojených sil.
„Zapojení do reálného výcviku bylo nenahraditelné. Viděli jsme, že naši studenti byli schopní, motivovaní a připravení na další výzvy. Jsou to budoucí profesionálové, na které můžeme být hrdí,” uvedl instruktor vojenské a tělesné přípravy, kapitán Zbyněk Pavlíček.
Cvičení Tasmanian Lizard II nebylo jen o technice a taktických postupech, ale i o našich žácích, kteří prokázali svou připravenost, disciplínu a odhodlání.
kpt. Romana Spitzerová, npor. Jan Konopčík